ScheepvaartKlassikale sessieKernmodel
Diavoorstelling
 
Kernmodel
Randinformatie
Boeien: de
verkeer-
stekens van
de zee

De getijden

Tsunami’s
De beweging
van het water
in de golven
 
Probleem
 
Wedstrijdvragen
Boeien: de verkeerstekens van de zee
Op zee staan geen verkeerslichten of verkeersborden zoals langs gewone wegen En toch kent ook de zee zijn wegmarkeringen, waarschuwingssignalen en wegwijzers. Hierin spelen boeien een heel belangrijke rol.

© DAB Vloot

Een boei bestaat uit twee grote delen: een drijflichaam en een opstand (een licht en/of topteken). Het topteken is van het grootste belang, want dit duidt aan langs welke kant je de boei moet voorbijvaren. Het topteken moet ook helpen bij de herkenning van de boei overdag, terwijl lichten de boei ’s nachts ondubbelzinnig herkenbaar moeten maken.

Dikwijls dragen boeien bovenop nog een radarreflector die ervoor zorgt dat ze beter op het radarscherm worden weergegeven.

Er bestaan verschillende soorten boeien. Zo spreekt men onder andere van laterale boeien, die een vaargeul of begrensd vaarwater aanduiden en van kardinale boeien, die ondieptes of obstakels in zee aanduiden, zoals scheepswrakken, bochten of splitsingen in de vaargeulen.

Wist je dat … IALA systeem

Wist je dat … aantal boeien


Wil je, na deze beknopte inleiding nog meer weten over boeien? Dat kan!
Je hoeft enkel onderstaand artikel te lezen uit ‘De Grote Rede’ met als titel “Boeien, baken en tonnen: de verkeerstekens van de zee” en je kan jezelf meteen een expert noemen.

GR10_boeien.pdf