Na het doorlopen
van deze module, heb je heel wat theoretische kennis
opgedaan over zowel visserij als aquacultuur. Nu is
het tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken!
Wellicht heb je een voorkeur voor één
van de twee onderwerpen, en daarom hebben we voor elk
wat wils.
Je kunt in overleg met je klas kiezen voor één
van deze twee opdrachten.
© Hans Pollet
Ondertussen weet je al dat je met een boomkor platvissen
kunt vangen, maar dat ook nog veel andere soorten zoals
bv. kabeljauw, schelvis en wijting in het net terechtkomen.
Je opdracht bestaat erin om zelf een net te ontwerpen
dat de bijvangst van rondvissen sterk vermindert, maar
nog altijd geschikt is om platvissen te vangen.
Hierbij heb je twee mogelijkheden. Ofwel vertrek je
van een bestaand model van een net, ofwel laat je je
creativiteit de vrije loop en kom je met een volledig
nieuw net op de proppen. Als je een nieuw net ontwerpt,
moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de basisprincipes
om platvissen te vangen nog aanwezig zijn (bv. je moet
de vissen van de bodem opschrikken) …
Als je een net hebt ontworpen, mag je je tekening met
daarop wat extra uitleg mee insturen met je wedstrijdvragen!
Nu je jezelf bijna een expert mag noemen op het gebied
van viskweek, willen we je de kans geven om je opgedane
kennis ook in de praktijk om te zetten.
Tijdens deze veldoefening krijg je de mogelijkheid om
zelf vislarven groot te brengen op basis van zelf gekweekt
voedsel. Dit experiment neemt vijf dagen in beslag.
Bij deze opdracht moet je wel rekening houden met enkele
praktische zaken:
- Het moet voor je leerkracht of iemand anders mogelijk
zijn om de vislarven en het bijhorende voedsel te
gaan ophalen in Gent
- Als je eenmaal begonnen bent met het experiment
moet je het ook vijf dagen volhouden: de vislarven
hebben in het eerste levensstadium hun levend voedsel
hard nodig. Het zou jammer zijn als ze zouden sterven
van honger.
De instructies vind je in volgend pdf-document
Veldwerk.pdf
|